hétfő, november 07, 2011

Még mindig mozgás

Keresse meg a két kép közötti 292 432 különbséget:



Segítek ... megjelöltem őket pirossal:


Szóval a kép kicsit több mint 95%-a "változott" meg. A változást itt azon értettem, ha nem 100%-ban ugyanaz a két képpont (akár csak az egyik színcsatornán egy egybites eltérés is már gyújtotta a lámpát)
Az a nüansznyi változás amit Zsófi jobb karjának elmozdulása okoz csak akkor lesz észrevehető ha a limitert módosítom. Ez annyit tesz, hogy a színcsatornák közötti különbségek összege egy minimum határ alatt még nem minősülnek változásnak. Legyen ez az érték mondjuk 10 vagy 15 akkor az eredmény már sokkal tisztább, de még mindig nem az igazi:


Limiter:20 - Már szinte meg is vagyunk.
Lehetne ezt a számot az egekig tolni, de minél magasabb az érték annál inkább elvesznek az apró változások márpedig a cél az, hogy minél érzékenyebb legyen a rendszer viszont a zaj ne befolyásolja. Ezért kell ezt az eredményt tovább szűrni.

Az előző bejegyzésben említettem az erodálás-t mint ötletet. Leprogramoztam, játszottam vele, de az eredmény sajnos nem az lett amire számítottam. Maga az "erózió" a programban úgy néz ki, hogy megvizsgálok minden pixelt (a továbbiakban már csak a pirossal jelölt pixelekről van szó), és megnézem, hogy a pixel körül egy adott sugárban ki van-e töltve minden ilyen pixelekkel.
Elsőre jónak tűnt mert egy 2 pixel sugarú kőrrel sikerült minden zajt eltüntetni viszont az értékes régiók is elpárologtak. A képen Zsófi fejének jobb oldalán van egy kis sárga csík. Ennyi maradt az erózió után. (15-ös limiterrel, mert 20-as esetén már semmi sem maradt)


Próbálkoztam egy pár napig, hogy találok-e jó beállítást, próbáltam, hogy két lépésben erodálok (először a nyers adatokat azután az erodáltat), próbálkoztam azzal, hogy ne 100%-os lefedettség hanem csak 30/40/50%-os lefedettség legyen szükséges az erodálásnál, de valahogy egyik sem hozta azt az eredményt amire vágytam.

Kellett valami más. Már játszottam a gondolattal, de nem tudtam, hogy úgy hívják, hogy kapcsolódó komponensek címkézése. A működése egyszerű: Nézzük meg ezeket a kigyújtott pixeleket. Keressük meg az egybefüggő mezőket (két pixel legalább az egyik sarkánál kapcsolódik a másikkal). Ezután ha megvannak a mezők akkor kiszűröm ami egy megadott méret alatt van és voilà:


Ennél a technikánál használhatok "erős" limitálást (itt:21) ami segíti a zajok szinte teljes elnyomását, ugyanakkor elég sok adat megmarad (A sárga régiókat kell figyelni) ahhoz, hogy az apró mozgásokat is érzékelni tudjam.




Vannak érdekes aspektusai ennek a fejlesztének: Például milyen jó lenne, ha az árnyékokat nem venné változásnak a rendszer. Ez megoldható lenne az RGB színtér HSV/HSB színtérbe történő konverziójával (ahol a szín telítettség és világosság elkülönül magától a színtől) viszont ez csak színes kép esetén menne. Zsófit pedig legtöbbet ilyen infra-fény megvilágításos formában látja a kamera aminek eredménye ez a  fekete-fehér szerű kép.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése